Peal(t)kiri

Eesti Rahva Muuseum, 2016
Audiovisuaalne konstruktsioon

Konstruktsiooni idee ja installatsiooni teostus: Elo Liiv
Idee ja mappingu teostus: Alyona Movko
Audiolahendus: Taavi Suisalu


Maailm on kirju. Maailm on kirjatud. Kirjatud käpikud ja sokid, ornamentidega kaunistatud tekid, vaibad, riided, geomeetrilised kujunditega esemed, mööbel, aga ka meie metsad, põllud, talud, linnaruumid, haljastus, tantsuringid, elurattad, saaniteed. Nagu visualiseeritud südame elektrokardiogramm, lõpmatu DNA kood, tõmbe- ja tõukejõud, resoneerivad helilained ja peegelduvad valgusvõnked on esivanemate aegadest pärit kiri kui kogu lainelise maailma resoneeriv kood, mille sümboolikat me lõpuni sõnadesse ja tähendustesse formuleerida ei suuda, kuid millest inspireeritult üha uusi ja uusi elukirjatuid kombinatsioone moodustame, kirjutame.

Kui kujutleda kirjade kahemõõtmelised jooned kolmemõõtmelisteks kujunditeks, siis avastame meie pärimuses säilinud abstraktse konstruktsiooni – lae alla riputatud õlgedest ja roost tehtud jõulukroonid.

Rahvakalendri järgi kestavad jõulud kolm päeva – pööripäev 21.12, vana-aastaõhtu 24.12 ning uusaasta esimene päev 25.12, mil maailmas on juba valgust enam kui eelmistel päeval. Ametlik uusaasta on nihkunud 1. jaanuarile kalendrireformide tagajärjel. Jõuludel on Päike oma pesas, valgust meie maailma jõuab vähe ja on selline piiripealne aeg – vana luuakse uueks. Jõulu ajal tehtust ja tegemata jäetust sõltub uue aasta õnn. Vanas kombestikus toodi õled tuppa ja tehti ohutisteks jõulukroone, jõulupuud hakati moeasjana mõisa, kiriku ja linna eeskujul tuppa tooma alles 19. saj. keskel.

Eesti Rahva Muuseumi fuajees jõuluhõngu loov 7,2 meetri kõrgune kuuseprussist ja opaalklaasist ehitatud audiovisuaalne installatsioon, millele on projitseeritud erinevaid ajastuid ja kujundeid ühendavad visuaalid, keskendub just sellele vanemale jõulupärimusele. Teose heli vibreerib läbi konstruktsiooni ja viib talvise veetsükli, kaamose ja uueksloomise radadele. Vesi ja selle erinevad avaldumisvormid muudavad ruumi uueks, senised rajad haihtuvad, liikuda saab pindadel, mis muul ajal läbimatud.

Helide täielikuks kuulamiseks tuleb panna kõrv vastu puitkonstruktsiooni.

IMG 2459

BB5A2056

BB5A2154

BB5A2423

BB5A2458

BB5A2555

IMG 2532

 

 

 

 

 

 

Kaust

Tallinn, Disaini- ja Arhitektuurigalerii, 2014
Pärnu, Uue Kunsti Muuseum, 2015

Interaktiivne ja kineetiline installatsioon


Installatsioon keskendub arhiveerimise võimalustele ruumi- ja vormimaailmas. 
Skulptorite ühisnäitus "Paber kannatab kõike"

  • IMG_2496
  • IMG_2509
  • IMG_2511
  • IMG_2519
  • IMG_2560

Suund I

Tallinna Kunstihoone, 2015

Videoinstallatsioon skulptuuri ja mapinguga


Kolmemõõtmelise objekti mapping. Esimene versioon.

  • IMG_3221
  • IMG_3232
  • IMG_3238

Ornamentaalne jonn

Näitus "Ornamentaalne" Tallinn, Kunstihoone, 2014
Kineetiline objekt, metall, keevitus 


Maailma mitmekihilisus, mentaalne ühendusterägastik, ornamentaalne korduste jada. Ikka ja taas jonnipunnina tuhast tõusev põlisrahvaste pärimus, mille mustrid ehk kirjad hoolimata kõikvõimalikest sõdadest, genotsiidist ja ka sootsiumi isetekkelistest moevooludest kuskilt kirjeldamatutest sügavustest ja avarustest inimmeeltesse tekivad. Need kirjad veavad inimesi tagasi metsa, pühapaikadesse, vanavanemate talusid taastama, arhiividesse ja raamatukogudesse vanade pärimustekstide järgi otsima. Nende kirjade teke ei ole etteaimatav ega suunatav, nad on nagu geneetiline kood, mis leiab lahenduse täiesti ootamatul kujul ja ajal.

jonnipunn

11880037 893262327427691 1841415336 n

 

IMG 1506

 

 

IMG 1507

IMG 1505

IMG 1431

IMG 1438

 

Puhas Kunst

Tallinn, Kunstihoone galerii, 2013
Interaktiivne ja kineetiline installatsioon


Puhast kunsti, selle mõistjaid ning loojaid valmistav kaasaegse kunsti "dream-machine".
Skulptorite ühisnäitus "Masinavärk"

  • puhaskunst
  • puhaskunst1
  • puhaskunst2
  • puhaskunst4

Useful (AB)use 001

Tallinn, Kunstihoone, 2013
Tallinna Valgusbiennaal, 2013

Video- ja valgusinstallatsiooni teostus: Elo Liiv
Kontseptsioon: Elo Liiv, Eva Tallo


Inimkond väärkohtleb masinaid. See on valdkond, kus elatakse välja muidu allasurutud emotsioone. Ühiskonna sotsiaalsete normidega paralleelselt eksisteerib masinatega seotud normivaba ja vägivaldne reaalsus.

Näituse külastaja suunatakse alateadvuslikku labürinti, jõudes ikka ja ikka edasiviimatu teeotsani: kontrollimatu vägivald, teadvustamispüüe, arengukultus, äraspidine kiindumus ja mehhafiilia, hirm ja enese naeruvääristamine ning oma loodud vägivallaohvriga ühinemis- ja samastumissoov.

Installatsioon tekitab hingelise piinaga segunenud süütunnet. Rünnatakse otse inimestele omast empaatia- ning allasurutud antropomorfiseerimisvõimet. Ristatakse paralleelid ja sunnitakse vaatajat ennast identifitseerima.

Black box, lõputult töötav pesumasin, sotsiaalmeedias esinevad käitumismustrid ning Euroopa Liidu direktiiv inimkonna vägivaldusest masinate suhtes (fake). 

  • IMG_1889
  • IMG_1893
  • IMG_1898
  • IMG_1905
  • IMG_1911
  • IMG_1913
  • IMG_1927
  • IMG_1930

Suhe

Kuressaare linnus, Saaremaa, 2012
Pisiplastika näitus, Tartu, 2013
Näituse plakat (pdf)

Heliinstallatsioon, pisiplastika

 


 

Installatsioon keskendub inimestevahelistele suhetele, teadlikele ja mitteteadlikele rollidele selles. Kogu ekspositsioon lahendub paradoksaalsel moel koertedressuurilt inspireeritud poosidele ning silmsidele. Oluline roll installatsioonis on helil.

Sõnakuulelikkus ja rõõmu tunne, kui peremees või see, kellele meeldida tahame, meile tähelepanu osutab, kiidab, meiega mängib... Iga väiksemgi heatahtlik liigutus annab põhjuse veelgi suuremaks kiindumuseks. Me oleme austatu suhtes valveseisundis, valmis kohe tormama suunas, kuhu näidatakse. Kahjuks ei kasuta inimesed pea kunagi teineteisega rääkides neid häälevarjundeid, mida nad kasutavad lemmikloomadega. Kuid ometi oodatakse paariliselt nii valveseisundit kui tähelepanu.

Suhted kujundavad meid rohkem kui me seda arvata oskame. Suhete alguses kaovad piirid enda ja teise vahel, ollakse nõus paljus enda tõelisest loomusest loobuma. Me kõik oleme ühise meeleolu nimel ohverdanud nii hinge, oskusi, soove kui keha. Kuid mis saab siis, kui ohvrimeelsus muutub eluohtlikuks? Kui enam kaaslase poolt ei tule ühtegi heatahtlikku sõna? Kui avanevad silmad ja mõistetakse nii enda kui paarilise tegelikke või ajas muutunud käitumismustreid? Kas jätkata samamoodi, alluda vabatahtlikult ja rõõmuga või pahuralt ja mässava orjameelsusega? Kas pidada läbirääkimisi? Elada lahku?

Need on murdepunktid, kus mõistetakse, et iseenda leidmine läbi suhete pole võimalik. Suhete kaudu me loome ennast.

 


  • IMG_9915 2
  • IMG_9917_2
  • IMG_9919 2
  • IMG_9924 2
  • IMG_9927
  • IMG_9930_2
  • IMG_9943_2
  • IMG_9945_2
  • IMG_9947_2

 

Ühendus

Kunstihoone, Tallinn, 2012

Interaktiivne valgusinstallatsioon
Kaasautorid: Eva Tallo, Priit Tiimus 


Interaktiivne valguskunstiprojekt ühendab joone, joonte jälgimise ja jäljendamise abil näituse külastajad virtuaalselt kunstniku alateadvuse ja sisemaailmaga; paigutades kunstniku ühele ja vaatleja/jäljendaja teisele poole paberilehte/ekraani. Toimub näitlik ülekanne kunstnikult kunsti vaatama tulnule. Nad on erinevad ja samas ühendatud, üks algataja, teine jäljendaja.. aga ometi võrdsed valge paberi ees, võrdsed maailma ees.

Kui tavaliselt vaataja ei osale tasapinnalises kunstiteoses – need ripuvad üldjuhul näitusesaalide seintel, siis siin saab tasapinnast ruumiline ja reaalselt vaatajat kaasav installatsioon.

  • IMGP1284
  • IMGP1287
  • IMGP1289
  • IMGP1290
  • IMGP1290a
  • IMGP1291
  • yhendus3

Kaks on parem kui üks

Kujurite Ühenduse aastanäitus "Kaks on parem kui üks", Turku, Soome, 2011
Kuressaare linnus, Saaremaa, 2012

Peitsitud puit, lahtivõetav tapisüsteem


Mitme koostisosaline tervik on alati parem ühest koostisosast moodustunud tervikust. Küsimus on tappides.

  • IMG_9904_2
  • IMG_9908
  • IMG_9912
  • IMG_9914

Maa

Isiknäitus "Süsteemiotsing" Helsinki, Soome, 2007
Taru Pisiplastika näitus, Tartu Kunstihoone, 2008
Isiknäitus "Suhe", Kuressaare linnus, Saaremaa, 2012

 


 

Kolmest kujust koosnev seeria, mis seotud nii sisuliselt kui vormiliselt maa-ema (kasutatud raseda naise kõhu jäljendit), elu edasiandmise ja samas ka lõpu vastuvõtmisega. Ornamendid.
Maa I: suur ja väike ja kogu ühine maailm
Maa II: keegi üksik, kellel kogu maailma avarus pakub kaamoslikku seltsi
Maa III: hävinev koda kirju täis maailmas, rasedus, kui uue sünni võimalus - see jääb

  • 2009 Maa II
  • 2009 Maa III
  • 2009 MaaI
  • IMG_9866 2
  • IMG_9868 2
  • IMG_9869 2
  • IMG_9870 2
  • IMG_9873 2

Kärg

Ühisnäitus "Õhk, Valgus ja Lendamine" Tartu Kunstihoone, Tartu, 2007
Ühisnäitus "Lendva" ArtDepoo, Tallinn, 2008 


Antud installatsioon koosneb kaheosalise maastikukunsti objekti lendavast osast, mille aluseks on võetud kuulsa telefoni looja A. Belli konstrueeritud kärglohe (tetrahedral kite), mis on kuustahuka lihtsustus.

Kuidas püüda ning tuua lendav ning suuremõõtmeline, mis vajab avarust ja õhku, ning mille koht on vabana taeva all, kitsasse-madalasse kunstisaali? 

  • elo1
  • elo7
  • elo9
  • uld

Kõiksuse kodu

Isiknäitus "Kõiksuse Kodu", Pärnu Uue Kunsti Muuseum, 2003
Isiknäitus "Kõiksuse Kodu", Kohtla-Järve Linnagalerii, 2004

Näitus-installatsioon, terviksüsteem kogu galeriipinnal. Video, heli, foto, alumiinium, puit, pronks ja muud materjalid.

 


 

Meie maailmas on väga palju erinevaid usundilisi süsteeme ja neis kasutatavaid rituaalesemeid. Inimene on osa loodusest ehk ümbrusest ja selle ümbruse tunnetusest, lahtiseletamisest on loodud lugematu arv erinevaid teooriaid ning mõjutamiseks vähemalt sama arv rituaalesemeid. Milline neist on kellegi jaoks õige, milline mitte? Miks teatud esemed muutuvad aja jooksul rohkem pühamaks ja peetakse teistest väekamateks? Töödena on esitletud nii jumaluste, taimede, inimeste kui loomade maailm, et mõista kogu Kõiksuse terviklikkust. Kujutada on püütud erinevate religioonide põhiarusaami Ilmakorrast ja otsitud nendes nii erinevaid, kui ka sarnaseid jooni. Eelkõige on otsitud näitusega vastust küsimustele: "Kus on Kõiksuse Kodu ja kas selline üldse olemas on?

  • 2003 jantra1-3
  • 2003 kõiksuse kodu
  • 2003 kõiksuse kodu2
  • 2003 kõiksuse kodu4
  • 2004 kohtlajarve
  • 2007 luik ja õun

Srilaprabhupada

Kingitus krišnaiitidele, 1994 
Tamm


Konstfackist pärit, tammest trepiaste, mille peale lõigatud Srila Praphupada mantra:

om purnam adah purnam idam
purnat purnam udacyate
purnasya purnam adaya
purnam evavasisyate

om--the complete whole; purnam--perfectly complete; adah--that; purnam-- perfectly complete; idam--this phenomenal world; purnat--from the all-perfect; purnam--complete unit; udacyate--is produced; purnasya--of the complete whole; purnam--completely, all; adaya--having been taken away; purnam--the complete balance; eva--even; avasisyate--is remaining.

  • 1997 srilaprabhupada

The Big Centrum & Nothing

Isiknäitus "The Big Centrum & Nothing" Stockholm, Rootsi, 1996
Eripreemia, Rahvusvaheline Skulptuuri kvatriennaal "Cross-roads" Riia Arsenalis, Läti, 1996

Installatsioon 


Maailmas on lugematu arv mõtteid ja ideid. Ei ole sugugi kindel, kas ideed kuuluvad meile või on hoopis tegemist omanäolise struktuurselt paigutatud idee-söötadega, mille inimene õhinal sisse ahmib ning ellu viima sööstab.

  • 1997 konksud
  • 1997 konksud2
  • 1997 konksud3
  • 1997 konksud4

Valgusega ja ilma

Ühisnäitus "Salat" Eesti Kunstiakadeemia, Tallinn, 1995
Kips, epoksiid 


  • valgusjamõistus

Poiss

Isiknäitus "Zero in Black", Gallery Konstfack Stockholm, Rootsi, 1994
Isiknäitus "Zero", Vaal Gallerii Tallinn, 1994
Rahvusvaheline näitus "Mees ja naine" Pärnu Uue Kunsti Muuseum, 1995
Tallinna Kunstihoone, 2015

Aluminium

IMG 3165

IMG 3193

IMG 3179

IMG 3186

 

1994 poiss

Happy

Stockholm, 1994
Perekond Carlens, erakogu
Pronks


  • reljeef

Naine

Isiknäitus "Zero", Vaal Gallerii Tallinn, 1994
Rahvusvaheline näitus "Mees ja naine" Pärnu Uue Kunsti Muuseum, 1995

Kips

IMG 3195

IMG 3198

IMG 3200

IMG 3209

IMG 3257

IMG 3265

Süsteem üks

Ühisnäitus "6+1", Gallery "Art Leonardo", Tampere, Soome, 1998
Maire ja Meelis Milderi erakollektsioon

Pronks, puit


  • 1998 süsteem kaks

25 kg pronksi

Erakogu, 1993
Raja Galerii, 2009

Pronks, täisvalu, kaal 25 kg

  • 2008 lind

Kuulab

Barcelona, 1993
Pronks


Baski noormees

  • 1993 kuulab

Süsteem Kaks / Rohelised sõrmed

Ühisnäitus "6+1", Gallery "Art Leonardo" Tamperes, Soome, 1993
Isiknäitus "Kõiksuse Kodu" Pärnu Uues Kunsti Muuseumis, 2003
Isiknäitus "Kõiksuse Kodu" Kohtla-Järve Linnagaleriis, 2004

Installatsioon, puit, epoksiid, graniit

 


 

Rohelised sõrmed ja kooritud puud. Rohelised sõrmed öeldakse olevat inimestel, kelle aed on õites ja kõik, mida iganes nad istutavad, läheb kasvama. Samas on roheliste sõrmedega inimesed ka need, kes rohivad ja võtavad elu. 

  • 2003 aa
  • 2003 puu_kuusepuu
  • 2003 puu_männipuu
  • 2007 sõrmed